آیین اختتامیه ششمین کنگره منطقه ای شعر محرم تبریز ویژه استان های شمالغرب کشور

اختتامیه ششمین کنگره منطقه ای شعر محرم تبریز با حضور شعرای آئینی و عاشورایی شمالغرب کشور و امام جمعه محترم تبریز، فرمانده سپاه عاشورا و مدیران فرهنگی هنری استان برگزار شد‌.
کد خبر: ۹۶۲۰۶۲۸
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ ششمین کنگره ای منطقه ای شعر محرم تبریز ویژه استانهای شمالغرب کشور با معرفی نفرات منتخب و برگزیده و تجلیل از پیشکسوتان به کار خود پایان داد. به گزارش روابط عمومی بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی ، امروز یکشنبه مورخه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ اختتامیه ششمین کنگره شعر محرم تبریز ویژه استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل و زنجان با حضور شاعران و اقشار مختلف مردم و به کار خود پایان داد. در این اختتامیه تنی چند از شاعران به قرائت شعر پرداخته و در نهایت بیانیه هئیت داوران قرائت شد. بیانیه هئیت داوران بشرح ذیل می باشد‌; بسم الله الرحمن الرحیم بیانیه هیات داوران ششمین کنگره منطقه‌ای شعر محرم «ویژه استانهای شمالغرب کشور» اگر بناست شعر محتوائی داشته باشد، بهترین محتواها همین محتواهای شعر دینی و شعر مذهبی است با عرض وسیع و گسترده‌ای که دارد.«حضرت امام خامنه ای مدظله العالی ۱۳۹۰/۰۳/۲۵» شعر آیینی و عاشورایی جریانی ریشه‌دار، در پهنۀ ادبیات ایران و به ویژه آذربایجان است که با پیروزی انقلاب اسلامی دوره ای دیگر از حیات و شکوفایی خود را آغاز کرده است. اختتامیۀ این دوره از کنگره منطقه ای شعر محرم (ویژه چهار استان شمالغرب کشور عزیزمان ایران) در حالی برگزار میشود که با نگاهی به آثار رسیده میتوان به خوبی دریافت که ضمیر پاک شاعران این منطقه همچون شعرای سلف، جویای مفاهیم عالی عاشورایی و انقلابی بوده و در هر جا که زمینه‌ای برای بروز این استعدادها فراهم شده است شاهد شکوفایی خلاقیت ادبی شاعران به ویژه شعرای جوان و آفرینش آثار زیبا و شیوا در حوزه شعر آیینی و عاشورایی بوده‌ایم. تداوم برگزاری سالانه کنگره منطقه ای شعر محرم موجب شده که این رویداد ادبی و عاشورایی، به عنوان یک رویداد ویژۀ سالانه مورد توجه خاص شاعران قرار گرفته و زمینه‌ای مناسب برای شکوفایی شعر آئینی و انقلابی و ایجاد ارتباط بین شاعران در قالب کنگره فراهم شود، این حرکت ادبی که با استقبال گسترده شاعران شمالغرب به ویژه شاعران جوان روبرو شده، نشان می دهد که فراهم سازی زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت ادبی تا چه اندازه اهمیت دارد. شعر آئینی و عاشورایی، بخش درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری، سَبک زندگی و آموزش و گسترش ارزش‌ها نقش بی‌بدیلی دارد و از این رو ضروری است که دستگاه‌های فرهنگی دربارۀ آن احساس مسئولیت افزونتری داشته باشند و هرکدام حرکتی را در این حوزه آغاز کنند. اداره کل تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی با درک این مسئولیت، تداوم برگزاری کنگره شعر محرم را به صورت سالانه پی گرفته‌اند و انشالله این حرکت ادامه خواهد یافت. 

محور و موضوع اصلی آفرینش ادبی شاعران در ششمین کنگرۀ شعر محرم ، شخصیت بلند ستارۀ درخشان آسمان شهادت، رسواگر ستمگران و‌ کودک‌کشان تاریخ، شهید شیرخوار، غنچۀ گلستان امامت، مظلوم بن مظلوم، باب الحوائج، حضرت علی‌اصغر و «سلام‌الله علیه» و به یاد کودکان مظلوم و شهید غزه می‌باشد که با استقبال شاعران و به ویژه شعرای جوان، آثار ارزنده بسیاری از شاعران در مقام عرض ارادت و ادب به ساحت مقدس آن حضرت به دبیرخانه کنگره رسید. هئیت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش‌های ارزشمند اداره کل تبلیغات اسلامی و بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی در اهتمام به تداوم کنگره شعر محرم دو نکته را درباره داوری آثار رسیده قابل ذکر می داند؛ نخست اینکه همه آثار رسیده به دبیرخانه کنگره در عرض 20 روز که تعداد 400 اثر از140 شاعر می‌باشد، از لحاظ محتوا حقیقتا ارزشمند است. از این منظر، تلاش همه شاعران که آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده اند، شایان هزاران تقدیر و تشکر است. لیکن به رسم همه همایشهای ادبی، تعدادی از این آثار با عنایت به محاسن و مضامین کلامی و صناعات ادبی و زبان شعر و همخوانی اشعار با محور موضوعی کنگره به عنوان برگزیده یا قابل تقدیر انتخاب شده است. دوم اینکه هئیت داوران رویکرد جوانگرایی و نیز تقدیر از پیشکسوتان شعر آیینی را همچون سالهای گذشته مورد توجه خاص قرار داده است. و بدین منظور علاوه بر صاحبان اشعار برگزیده و شاعران جوان، جمعی از شاعران پیشکسوت که سالها در عرصه شعر آیینی و عاشورایی فعالیت داشته‌اند، مورد تقدیر کنگره قرار می گیرند؛  شاعران پیشکسوت ؛ ۱- استاد حسین حسنی افشرد ۲- حجه الاسلام والمسلمین حاج عباس رسولی 3- سید علی اکبر صدرالدینی ٤-حسن صالحی کیا(رائف) ۵-حاج حسن رسالور ۶- حاج حسن باحجب ۷-ستار رزاقی ۸-علی نظری بستان آباد ۹-غلامرضا بهشتی  اسامی شاعران برگزیده؛ ۱- امین منیر مراغه ای ۲ -وحید طلعت ۳- امیر رسولی ۴-ناصر دوستی ٥- میر تقی سیدی اسامی شعرای شایسته تقدیر ۱-منصور کلامی فرد ۲-نازیلا کاظم علیلو ۳-مهدی حنیفه ۴-بهمن جعفری ۵-حسن تقی لو ۶-محمدرضا قربانی ۷-امیر حسین زارعیان ۸-بهروز سلیمانی ثمرین ۹-علی رستم زاده ۱۰-علیرضا عباسی (احسان) ۱۱-روح الله اسماعیلی ۱۲-حیدر خدایی ۱۳-فتح الله جمشیدی ۱۴-ابراهیم غفاری (آشفته) ۱۵-عارف ساسانی ۱۶-امیر داستانی آخولا هیئت داوری پنجمین کنگرۀ منطقه‌ای شعر محرم(ویژه استانهای شمالغرب کشور)

 
 
 
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار